Vanliga frågor
Här finner du svaren på våra vanligaste frågor. Ifall du saknar svar på någon fråga, tveka inte att höra av dig till oss.
Vanliga frågor om butiken
Hur snabbt besvaras mitt mail?
Vi har som mål att besvara inkommande mail inom 24 timmar under vardagar. På lördagar svarar vi i mån av personal. Är ditt ärende brådskande är det alltid bättre att ringa.
Hur hittar jag till er?
Vi finns på Götgatan 35 på Söder i Stockholm. Mer om hur du tar dig till oss hittar du under Hitta till oss.
Vanliga frågor om hemsidan
Hur fungerar sökfunktionen på hemsidan?
I sökfältet kan du skriva in ett eller flera sökord. Sök på produkt, varumärke, kategori eller annan typ av information. Sökfunktionen har "auto complete-funktion" vilket innebär att den fyller i passande alternativ på din sökning medan du skriver.
Hur fungerar mina sidor?
Här kan du se din köphistorik, orderstatus på aktuellt köp, du kan skriva ut kvitto och hämta manualer. Ifall du har glömt ditt lösenord, klicka här.
Vilka webbläsare fungerar när man ska surfa på er hemsida?
Vår hemsida är gjord för att fungera smidigt för så många besökare som möjligt. De flesta funktioner fungerar i alla webbläsare. Vi kan dock endast garantera full funktionalitet i följande webbläsare: Microsoft Edge, Mozilla, Safari och Google Chrome.
Kan jag handla utan att logga in?
Det går utmärkt att handla utan att vara inloggad. Uppge bara namn och adress i kassan och välj betal -och leveranssätt. Fördelen med att skapa ett konto vid en beställning är att du kan följa din order, skriva ut kvitto ifall du tappar bort det och få bättre koll på din köphistorik.
Vanliga frågor om produkter
Jag har inte köpt en ljudanläggning på 20 år. Vad är det som gäller idag?
Digitalt och trådlöst är populärt. Men våra begagnade vintage-produkter håller sig starkt med i leken! En DAC, antingen inbyggd i förstärkaren eller en extern, är ett måste för dig som vill få bra kvalitet från dina digitala ljudkällor.
Att strömma musik via t ex Spotify, Qobuz eller Tidal är ett mycket vanligt sätt att lyssna på musik idag. Att strömma musik från sin mobil, dator eller surfplatta via Bluetooth och/eller AirPlay 2/DLNA/Spotify Connect till en trådlös högtalare är också populärt. Man kan även koppla in en Bluetooth-dongel eller internetstreamer i sin äldre förstärkare för att kunna strömma musik till en befintlig anläggning. Men vi rekommenderar alltid att man planerar in en riktigt fin streamer med tillhörande DAC i budgeten. Högupplöst digital musik på till exempel 24bit/192kHz blir mer och mer vanligt (jämför med CD-skivans 16bit/44.1kHz).
Läs mer om streamers här eller Läs mer om DAC:ar här
Samtidigt så är analog vinyl hett igen. Vi säljer fler skivspelare än CD-spelare.
Det som inte går att köpa (av oss) längre är DVD-spelare och plasma-TV. Blu-Ray-spelare är det som gäller (dessa kan även spela CD -och DVD-skivor) och OLED-TV eller självklart projektor.
Hur vet jag vad jag ska välja i den här djungeln av prylar?
Under Rådgivning och respektive kategori kan du få förslag på system och produkter samt få tips och råd. Ta gärna en titt där ifall du inte riktigt vet vad du söker. Du kan även få en del nyttig information direkt i produktkatalogerna för Ljud och Bild. Där hittar du beskrivningar på vad produkter i respektive kategori är till för. När du sedan klickar runt på olika produkter så kommer du att få förslag på matchande produkter. Det kan t ex vara en lämplig kabel till en viss högtalare eller produkter i samma serie.
Ring eller maila oss berättar vi gärna mer!
Säljer ni mikrofoner?
Nej. Vi säljer ingen studioutrustning, förutom vissa hörlursmodeller som vi tycker fungerar lika bra för studio som för nöjeslyssning.
Var hittar jag era multiroom -och installationsprodukter?
Vänligen kontakta info@referenceaudio.se
Vad gör en DAC?
En DAC, eller D/A-omvandlare, omvandlar en digital signal till en analog innan den kommer ut ur högtalaren i form av ljud. De D/A-omvandlare som finns i t ex datorer och TV-apparater håller ofta en ganska låg kvalitet, så om du kopplar in dessa direkt i en analog ingång på en förstärkare eller aktiv högtalare, får du en betydligt sämre ljudkvalitet än om du har en extern DAC emellan.
Vad får jag när jag köper en stativhögtalare för 15 000 kr respektive en för 3 000 kr?
En högtalare är i princip alltid byggd på samma sätt. Det du generellt får när du köper en dyrare högtalare av oss är en högtalare med bättre element, bättre delningsfilter och över lag en bättre konstruktion. Resultatet i ljudkvalitet är ofta en bättre och mer naturlig frekvensåtergivning, speciellt i det kritiska mellanregistret och åtråvärda basspektrumet, och ett mer trovärdigt och fängslande ljud.
Vanliga frågor om inbyten och begagnat
Vilken utrustning köper/byter ni in?
Begagnade högtalare, stereokomponenter och kablar. Alltså det mesta inom hemmaljud. I viss mån HiFi-mövler och hemmabioprodukter som receivrar och media-spelare. Kontakta oss på begagnat@referenceaudio.se och fråga vad du kan få för just dina grejer.
Vad innebär inbyten?
Det innebär att du byter in en HiFi-produkt och mellanskillnaden i pris dras av från den nya produkt du köper. Det bästa är att skicka ett mail till begagnat@referenceaudio.se där du beskriver vad du har för grejer du vill byta in, samt vad du önskar byta till. Skicka gärna med bilder.
Hur avgör ni vilket pris jag får när jag säljer eller byter in mina begagnade produkter till er?
Vi tittar på märket, prishistorik på andrahandsmarknaden, prisbild när produkten var aktuell, hur populär den var, vilket betyg den fick i recensioner, hur pass lättsåld produkten är, om märket har en svensk distributör (p g a reservdelar vid eventuell reparation), om det finns kartong och tillbehör kvar och andra faktorer. Om det handlar om inbyte kan priset även påverkas beroende på vad du köper för nya produkter.
Jag köper till ett företag. Kan jag dra av momsen på begagnade produkter?
Nej, begagnade produkter säljs utan moms.
Hur lång garantitid får jag när jag köper en begagnad produkt av er?
6 månaders garanti.
Säljer ni begagnat på nätet?
Ja, våra begagnade varor finns att köpa på nätet. Men vi skickar vanligtvis inte varan om produkten saknar originalkartong. Kontakta butiken via respektive produkt för att höra om status. Frakt tillkommer om en begagnad produkt skickas med post. Att hämta en begagnad produkt i butiken är självklart kostnadsfritt.
Vanliga frågor om nyhetsbrev/kundklubben
Vad är Kundklubben för något?
Det är en prenumeration på ett nyhetsbrev där du får de hetaste nyheterna först samt erbjudanden och inbjudningar till events. Du får exklusiva erbjudanden, information kring förändringar och nyheter och ibland förtur på kampanjer och utförsäljningar.
Kostar det något?
Nej.
Hur blir man medlem?
Genom att skriva in sin e-postadress i rutan Nyhetsbrev på förstasidan, genom att kryssa i rutan i kassan eller genom att skicka ett e-mail till webb@referenceaudio.com och uppge att du önskar bli medlem.
Vanliga frågor om köp
Hur får jag reda på statusen på min lagda order?
Logga in på dina sidor och se statusen där. Du kan även kontakta kundtjänst för personlig service. Ha gärna ditt ordernummer redo.
Kan jag göra en beställning via telefon?
Nej. Vi hänvisar till webbshoppen eller vår fysiska butik. Däremot ger vi gärna köptips via telefon eller mail. Kontaktuppgifter hittar du under Kontakta oss.
I undantagsfall kan en order genomföras via telefon. Men inga produkter beställs eller levereras innan full betalning har genomförts.
Erbjuder ni hemleverans ifall jag handlar i er fysiska butik?
Ja, vi kan enligt överenskommelse köra hem stora och/eller tunga produkter till dig inom Stockholmsområdet.
Vanliga frågor om service
Kan jag lämna in en produkt på lagning även om jag inte har köpt den av er?
Ja. Vi kan ta emot det mesta i HiFi-väg. Undantag finns, så kontakta gärna butiken först och dubbelkolla att din produkt går att laga. Hörlurskablar är ett sådant undantag.
Vad är en DOA?
DOA står för Dead On Arrival och är en benämning på produkter som är helt obrukbara vid leverans eller blir det kort därefter. Dessa byts i vanliga fall ut istället för att skickas in på reparation. Villkoren för DOA-utbyte är olika beroende på tillverkare, men generellt så ska produkten anmälas inom en begränsad tid från fakturadatumet och sedan returneras komplett.
Är det inte självklart att jag får en ny produkt om den jag köpt har något när jag får den?
Nej. Det normala garantiförfarandet vid fel (som ej räknas som DOA) är reparation. Tillverkaren eller en certifierad reparationsfirma åtgärdar alltså felet på produkten du köpt istället för att erbjuda en ny vara. Garantin omfattar tillverkningsfel eller fel som kan härledas till fabriken. Vi kan dock i vissa fall göra undantag beroende på produktens tillverkare och andra särskilda omständigheter.
Vem beslutar om min trasiga produkt är en DOA och att den ska bytas ut?
En auktoriserad serviceverkstad avgör om produkten beviljas som DOA och ska bytas ut mot en ny. Innan en produkt godkänns som DOA måste den testas på en verkstad eller i vissa fall av oss. Vi på Reference Audio kan dessvärre aldrig garantera att en produkt kommer att beviljas som DOA eftersom vi inte får ta detta beslut.
Vanliga frågor om säkerhet och sekretess
Vågar jag lämna ut mitt kontonummer?
I vår webbshop skyddar vi dina uppgifter med hjälp av kryptering. SSL står för Secure Sockets Layer och är en funktion som gör att all information som skickas mellan dig och oss krypteras. Läs mer under rubriken Säkerhet & Sekretess.
Varför frågar ni om mina personuppgifter när jag handlar i butiken?
Ifall vi knyter dina personuppgifter till ditt köp så kan vi mycket enkelt plocka fram ditt kvitto genom att söka på ditt namn eller telefonnummer. Detta kan vara relevant vid garantifrågor, ifall du har en fråga om din produkt eller vill veta vem det var som sålde produkten till dig. Vi skickar inga nyhetsbrev, reklam eller dylikt ifall du inte själv har anmält dig till det eller ber om det.